Συχνές Ερωτήσεις

Πόσο κοστίζει ένα ραδιοφωνικό σποτ;

Το ραδιοφωνικό σποτ είναι δεν έχει τις απαιτήσεις παραγωγής που έχουν άλλα μέσα (π.χ τηλεόραση). Γι αυτό το λόγο είναι πολύ πιο οικονομικό στην παραγωγή του. Είναι εύκολο να το ηχογραφήσουμε σε ένα στούντιο και μέσα σε λίγες ώρες να παίζει στα ραδιόφωνα. Για να υλοποιηθεί ένα αποτελεσματικό ραδιοφωνικό σποτ που θα έχει απήχηση στο κοινό πρέπει να συμβάλλουν τρεις αλληλένδετοι παράγοντες. Πρώτα απ’ όλα η ιδέα η οποία θα αποτυπωθεί σε ένα δημιουργικό και πρωτότυπο κείμενο από έναν κειμενογράφο. Είναι μια διαδικασία που χρειάζεται σκέψη και λεπτομερή δουλειά με κάθε λέξη του κειμένου. Μετά έρχεται η επιλογή της φωνής. Τα περισσότερα επιτυχημένα ραδιοφωνικά εκφωνούνται από επαγγελματίες εκφωνητές ή ηθοποιούς που δίνουν κυριολεκτικά ζωή στο κείμενο. Τέλος χρειαζόμαστε ένα καλό studio με έμπειρους ηχολήπτες και παραγωγούς που θα σκηνοθετήσουν ηχητικά το σποτ και θα προσθέσουν εφέ και μουσική. Το κόστος του studio για ηχογράφηση είναι σταθερό από εκεί και πέρα το συνολικό κόστος διαμορφώνεται ανάλογα με το σενάριο. Ένα σενάριο δηλαδή μπορεί να έχει έναν εκφωνητή και άλλο σενάριο τρεις. Όπως είναι κατανοητό, το κόστος δεν είναι δυνατό να είναι το ίδιο. Όπως επίσης και η χρήση jingle, η ηχογράφηση ενός μουσικού θέματος ειδικά για τον πελάτη ανεβάζει το κόστος. Γι αυτό κάθε ραδιοφωνικό είναι διαφορετικό και πρέπει να ζητάτε οικονομική προσφορά ανά περίπτωση. 

Πώς να διαφημίσω ένα προϊόν ή μια υπηρεσία μου;

Όλα χρειάζονται έναν αρχικό σχεδιασμό. Για τις μεγάλες εταιρίες υπάρχει ένα business plan βάσει του οποίου προκύπτουν τα marketing plans, σύμφωνα με αυτά δίνονται briefs στις διαφημιστικές . Οι διαφημιστικές με τη σειρά τους συντάσσουν ένα στρατηγικό πλάνο επικοινωνίας από το οποίο προκύπτουν οι διαφημίσεις. Στις πιο μικρές εταιρίες οι διαδικασίες είναι πιο απλές. Η ουσία όμως παραμένει η ίδια. Ο επιχειρηματίας έχει στο μυαλό του ένα γενικότερο πλάνο και με αυτό βάζει τους ετήσιους στόχους του. Σύμφωνα με αυτούς λοιπόν θα αποφασίσει αν χρειάζεται να διαφημίσει κάποιο προϊόν ή υπηρεσία του. Οι απώτεροι στόχοι μιας επιχείρησης δε θα πρέπει να συγχέονται με τους στόχους επικοινωνίας. Το αν δηλαδή εγώ θέλω να αυξήσω τις πωλήσεις της επιχείρησής μου ή το κέρδος μου ή να διατηρήσω το μερίδιό μου στην αγορά ή να πάρω μερίδιο από τον ανταγωνισμό δεν αφορά το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε. Θα πρέπει με βάση τους ρεαλιστικούς στόχους που θέτουμε για την επιχείρησή μας να προσαρμόζουμε και το πλάνο επικοινωνίας μας με τρόπο τέτοιο ώστε να προβάλουμε κάποιο όφελος που να αφορά τον καταναλωτή.

Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι να ξέρουμε τι ακριβώς θέλουμε να πούμε. Σε αυτό θα μας βοηθήσει το ίδιο το προϊόν. Όλα τα προϊόντα ή υπηρεσίες έχουν μια αλήθεια και ένα εν δυνάμει κοινό. Το θέμα είναι να επικοινωνήσουμε την αλήθεια του προϊόντος ή της υπηρεσίας αυτής με τον καλύτερο τρόπο στο κοινό. Σε αυτό το κομμάτι θα μας βοηθήσει η διαφημιστική. Στη χάραξη δηλαδή της επικοινωνιακής στρατηγικής από την οποία θα προκύψουν οι καμπάνιες και οι διαφημίσεις. Θα πει κανείς βέβαια «εγώ απλά ένα φυλλάδιο θέλω να βγάλω για την επιχείρησή μου». Η απάντηση σε αυτό είναι ότι τίποτα δεν πρέπει να γίνεται αποσπασματικά και πρόχειρα. Μόνο έτσι κάθε επικοινωνιακή κίνηση που κάνετε θα έχει αποτέλεσμα σε σχέση με την επένδυση (Return Οn Investment) και θα λειτουργεί προσθετικά σε όλη την επικοινωνία της εταιρίας.

Το δεύτερο βήμα είναι να γνωρίζω, έστω και κατά προσέγγιση, το ποσό που θέλω να επενδύσω (διαφημιστικό budget) και τι περίπου περιμένω να μου αποφέρει. Η επιλογή του μέσου είναι κάτι που καλό θα είναι να αποφασίζεται από κοινού με τη διαφημιστική. Συνήθως στα μεγάλα budget οι διαφημιστικές περιλαμβάνουν στις προτάσεις τους όλα το φάσμα των μέσων διαφήμισης. Για μικρότερα budget όμως χρειάζεται περισσότερη σκέψη για την απόφαση του διαφημιστικού ή των διαφημιστικών μέσων.

Το τρίτο βήμα είναι να μεταφέρω, όσο το δυνατό καλύτερα, την ανάγκη μου στη διαφημιστική εταιρία (brief). Σκοπός της διαφημιστικής είναι να επεξεργαστεί αυτή την ανάγκη και να σας προτείνει επικοινωνιακές λύσεις . Αφού τις δείτε και τις αξιολογήσετε, δίνεται το τελικό “ok”. Και κάπως έτσι ξεκινά η υλοποίηση μιας διαφήμισης.

Πώς επιλέγω διαφημιστική εταιρία;

Το πιο αντικειμενικό κριτήριο για την επιλογή μιας διαφημιστικής εταιρίας ή ενός διαφημιστικού γραφείου είναι το portfolio. Οι δουλειές δηλαδή που έχει πραγματοποιήσει η εταιρία. Ειδικό βάρος στα  credentials  μιας διαφημιστικής είναι και οι επιτυχημένες καμπάνιες, τα  success stories  των πελατών της. Για νεοσύστατες εταιρίες που δεν έχουν στο  portfolio των εργασιών τους πολλές και σημαντικές δουλειές λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη την εμπειρία των στελεχών και το ατομικό τους portfolio.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η δυνατότητα που έχει η διαφημιστική εταιρία να υλοποιεί όσο το δυνατό μεγαλύτερο εύρος εργασιών η ίδια (in-house). Να μη δίνει δηλαδή δουλειές υπεργολαβικά (outsourcing) σε άλλους εξωτερικούς συνεργάτες . Ο λόγος είναι ότι αυτή η πρακτική κάνει πιο πολύπλοκη τη συνεργασία και αυξάνει το κόστος.

Το μοντέλο συνεργασίας, η δυνατότητα γρήγορης παράδοσης και η κοστολόγηση είναι κι αυτά στοιχεία στα οποία πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερο βάρος.

Η δυνατότητα προσαρμογής της εταιρίας στις πραγματικές ανάγκες και η τοποθέτηση ενός πλάνου συνεργασίας σε ρεαλιστικές βάσεις , χωρίς υποσχέσεις που δεν θα τηρηθούν ποτέ ή παράλογες δεσμεύσεις είναι βασικοί παράγοντες για μια σταθερή και αποδοτική συνεργασία.

Τι ακριβώς κάνει ένας copywriter;

O copywriter ή κειμενογράφος με τη γενική έννοια του όρου είναι κάποιος που βασική του εργασία είναι η συγγραφή κειμένων. Οι περισσότεροι κειμενογράφοι εργάζονται στη διαφήμιση και ασχολούνται με την διαφημιστική κειμενογραφία. Οι κειμενογράφοι που εργάζονται σε διαφημιστικές εταιρίες είναι αυτοί που σκέφτονται τις ιδέες για τις διαφημίσεις και γράφουν τα σενάρια των τηλεοπτικών διαφημίσεων, τα ραδιοφωνικά μηνύματα και τα κείμενα για τις διαφημιστικές καταχωρήσεις. Χειρίζονται καλά τον γραπτό και τον προφορικό λόγο. Έχουν δημιουργική σκέψη, ταλέντο και συχνά χιούμορ. Μπορούν να χειρίζονται μεγάλα  projects  με πίεση χρόνου και ξέρουν πώς να προσαρμόσουν το γράψιμό τους ανάλογα με το προϊόν.

Γιατί να χρησιμοποιήσω copywriter; Μπορώ κι εγώ να γράψω ένα κείμενο.

Πραγματικά. Ο καθένας μπορεί να γράψει ένα κείμενο. Το ζητούμενο είναι ο χρόνος στον οποίο θα το γράψει. Το ύφος, η γλώσσα, η γραμματική και συντακτική του ορθότητα. Πέρα από αυτά, ο λόγος που θα ήταν καλό να χρησιμοποιείτε επαγγελματίες κειμενογράφους σε κάθε σας διαφημιστική δουλειά είναι και το γεγονός ότι ένας επαγγελματίας copywriter θα κάνει τα κείμενά σας πιο περιεκτικά, πιο «ζουμερά» και πιο «διαφημιστικά». Τα κείμενα γενικά που γράφονται από επαγγελματίες διαβάζονται πιο ευχάριστα από το κοινό και έχουν καλύτερο αποτέλεσμα. Στο κομμάτι του internet επίσης, το πώς είναι γραμμένα τα κείμενα του site σας, παίζει σημαντικό ρόλο στην ανίχνευσή του από τις μηχανές αναζήτησης. Αν λοιπόν επιθυμείτε υψηλότερες θέσεις στις αναζητήσεις, τότε χρειάζεστε οπωσδήποτε κείμενα γραμμένα από επαγγελματία κειμενογράφο.

Πόσο κοστίζει να προσλάβω έναν επαγγελματία κειμενογράφο για μια δουλειά;

Γενικά το κόστος ενός copywriter για μια διαφημιστική δουλειά ή τη συγγραφή κειμένων δεν είναι μεγάλο σε σχέση με το αποτέλεσμα. Συνήθως οι κειμενογράφοι - αρθογράφοι αμείβονται με τη λέξη. Στη διαφήμιση όμως για να κοστολογήσουμε βασιζόμαστε σε δυο παράγοντες: τη φύση του έργου και τις ώρες που δαπανώνται συνήθως γι’ αυτό. Οι έμπειροι κειμενογράφοι γνωρίζουν περίπου τις ώρες που χρειάζονται για οποιαδήποτε δουλειά και μπορούν να δώσουν προσφορά ανάλογα με ό,τι τους ζητηθεί. Όσον αφορά τον παράγοντα της φύσης του έργου είναι λογικό ότι η κοστολόγηση για ένα τηλεοπτικό σενάριο ή ένα δελτίο τύπου διαφέρει αφού οι ώρες που απαιτούνται για τη δημιουργία του ενός ή του άλλου απέχουν πολύ.

Γιατί να κάνω διαφήμιση;

Οτιδήποτε κάνουμε σε σχέση με το εμπόριο είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να γίνεται άμεσα αντιληπτό από τους εν δυνάμει πελάτες μας. Διαφορετικά τα καταστήματα θα είχαν τοίχους και όχι βιτρίνες. "Το να κάνεις δουλειές χωρίς διαφήμιση είναι σαν να κλείνεις το μάτι σε μια κοπέλα, στο σκοτάδι. Αυτό που κάνεις το ξέρεις μόνο εσύ αλλά κανένας άλλος».
Έντγκαρ Χόουι.

Έκανα διαφήμιση στο παρελθόν και δεν είχα αποτέλεσμα. Γιατί να ξαναπροσπαθήσω;

Οι παράγοντες επιτυχίας ή αποτυχίας είναι πολλοί. Ειδικά στη σημερινή οικονομική συγκυρία η αποτυχία βρίσκεται πολύ πιο κοντά σε κάθε μας επιχειρηματική μας κίνηση. Για να πετύχει μια διαφημιστική προσπάθεια καταρχάς θα πρέπει να έχει περιεχόμενο. Να ξέρουμε δηλαδή τι θέλουμε να πούμε στο κοινό μας. Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο είναι να αποφασίσουμε τα σωστά μέσα και τις κατάλληλες ενέργειες που θα μας βοηθήσουν πραγματικά με τέτοιο τρόπο που ό,τι κεφάλαιο επενδύσουμε να έχουμε και μια ικανοποιητική επιστροφή (R.O.I) και να μη σκορπάμε τα χρήματά μας σε από εδώ και από εκεί.

Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι ειδικά στις εποχές που ζούμε, δε γίνονται μαγικά. Ακόμα περισσότερο εμείς που βρισκόμαστε από τη μεριά των επαγγελματιών της διαφήμισης δε μπορούμε να υποσχόμαστε πράγματα που δεν είναι εφικτά. Γι' αυτό πρέπει να προσεγγίζουμε κάθε μας διαφημιστική προσπάθεια με ρεαλιστική στοχοθεσία αλλά και ρεαλιστικό budget. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι «ρεαλιστικό budget» σημαίνει πάντα και το πιο χαμηλό budget. Τέλος, το πιο σπουδαίο σε όποια διαφημιστική κίνηση κάνουμε είναι να έχουμε συνέπεια. Η τακτική «hit and run» δεν μπορεί να αποδώσει σε μια επιχείρηση που δεν την έχει ξαναδεί το κοινό ποτέ. Χρειάζεται σωστό σχεδιασμό κάθε βήματος και σε αυτό το σχεδιασμό έχετε ανάγκη από επαγγελματίες της διαφήμισης που θα σας δώσουν λύσεις. Μόνο έτσι η διαφήμισή σας θα είναι αποδοτική.

Τι κάνει μια διαφημιστική εταιρία;

Κάθε επιχείρηση έχει ανάγκη να γνωστοποιεί κινήσεις που έχουν να κάνουν με την προώθηση των προϊόντων της ή γενικότερα κινήσεις που έχουν να κάνουν με την εταιρία εν γένει και είναι επιθυμητό να γίνονται γνωστές προς το ευρύ κοινό. (επενδύσεις, συνεργασίες, εταιρική κοινωνική ευθύνη. Η διαφημιστική εταιρία είναι αυτή που αναλαμβάνει το έργο της επικοινωνίας. Η επικοινωνία με το κοινό αφορά δύο βασικά μέρη: Tο κομμάτι των μέσων (media) και το κομμάτι του περιεχομένου (στρατηγική - δημιουργικό)

 

Τα στάδια από την επικοινωνιακή ανάγκη του πελάτη μέχρι τη δημοσίευση βήμα–βήμα.

Η διαφημιστική εταιρία έρχεται σε επαφή με τον πελάτη. Γίνεται μια αρχική συνάντηση με τον πελάτη για να ανιχνευτούν οι ανάγκες του. Στο τέλος αυτής της διαδικασίας ο πελάτης δίνει το brief στη διαφημιστική.

Η διαφημιστική εταιρία αναλαμβάνει να «αποκωδικοποιήσει» την ανάγκη του πελάτη, να κατανοήσει το ζητούμενο και να ιεραρχήσει τις δυνατότητες σύμφωνα με το budget. Αυτό γίνεται από τους account directors και τους planners. Αυτοί είναι υπεύθυνοι για την χάραξη στρατηγικής.

Ταυτόχρονα καταρτίζεται ένα πλάνο media. Το που,  το πόσο και το πότε θα εμφανίζεται η διαφήμισή μας. Το έργο αυτό το αναλαμβάνει ένα mediashop. Πολλές μεγάλες διαφημιστικές εταιρίες έχουν mediashops τα οποία είναι ενταγμένα στον όμιλό τους.

Το account management που είναι επιφορτισμένο με το έργο της εξυπηρέτησης του πελάτη συντάσσει το brief  για το δημιουργικό (creativebrief). Ουσιαστικά αυτό αποτελεί έναν «μπούσουλα» πάνω στον οποίο θα στηριχτεί το δημιουργικό  για να βρει τις δημιουργικές ιδέες, τους δημιουργικούς δρόμους (σενάρια, καταχωρήσεις, ραδιοφωνικά, internetκ.α). Όσοι εργάζονται στο account management έχουν σπουδές και background marketing.

Tocreativebrief  δίνεται στο δημιουργικό. Το οποίο αρχίζει να σκέφτεται για τις ιδέες. Στο δημιουργικό υπάρχουν δύο κύριες κατηγορίες εργαζομένων: οι artdirectors και οι copywriters. Οι artdirectors  προέρχονται από τον χώρο της γραφιστικής και των εικαστικών τεχνών. Οι copywriters  δεν έχουν συνήθως εξειδικευμένες σπουδές γύρω από το αντικείμενο.  Είναι αρκετά βοηθητικό πάντως να έχεις σχετικές σπουδές γύρω από τη γλώσσα ή την επικοινωνία. Η επιτυχία της δουλειάς εγγυάται όχι μόνο στο ταλέντο αλλά και στην συνεργασία ανάμεσα στις δύο ειδικότητες και στη «χημεία» της ομάδας. Αφού η δουλειά της δημιουργικής ομάδας αξιολογηθεί από τους υπεύθυνους creative  directors  που είναι επικεφαλής κάθε ομάδας, παρουσιάζεται στους accountsτου λογαριασμού

Εσωτερική συνάντηση.   Σε αυτή τη συνάντηση αποφασίζονται από κοινού οι ιδέες που θα παρουσιαστούν στον  πελάτη. Κανονίζονται οι λεπτομέρειες. Στη συνέχεια συντάσσεται η παρουσίαση.

Παρουσίαση στον πελάτη.  Η παρουσίαση στον πελάτη αφορά τρία μέρη: την στρατηγική, τα media και το δημιουργικό.

Αν όλα πάνε καλά και εγκριθούν ιδέες τότε προχωράμε στην υλοποίηση. Ανάλογα με το μέσο που θα χρησιμοποιηθεί, η διαφημιστική έρχεται σε επαφή με εταιρίες παραγωγής ή συναφή και βοηθητικά επαγγέλματα με τη διαφήμιση (σκηνοθέτες, ηθοποιούς, εκφωνητές, studio, φωτογράφους, illustratorsκ.α)

Αρχίζει η υλοποίηση (γυρίσματα διαφημιστικών spot, ραδιοφωνικά μηνύματα, φωτογραφίσεις, κατασκευές κ.α) πάντα με την εποπτεία των δημιουργικών της διαφημιστικής και συνεχή επικοινωνία με  τον πελάτη για εγκρίσεις.

Το έργο φτάνει στην ολοκλήρωσή του. Γίνονται οι τελικές διορθώσεις και προσαρμογές και στη συνέχεια προωθείται στα μέσα (τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικοί σταθμοί , εφημερίδες, internet) για να βγει στον αέρα.

 

Η διαδικασία είναι η ίδια είτε μιλάμε για μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες είτα για μικρές. Τα τελευταία χρόνια βέβαια τόσο λόγο της κρίσης αλλά και λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας, πολλές διαδικασίες, κυρίως στο στάδιο της υλοποίησης γίνονται πολύ πιο γρήγορα.  Η δυσκολία στην εξεύρεση μιας δημιουργικής ιδέας που ταυτόχρονα θα είναι και αποτελεσματική παραμένει η ίδια. Για να είμαστε πιο ακριβείς, η εξεύρεση καλών και πρωτότυπων ιδεών όσο περνάει ο καιρός γίνεται ακόμα και πιο δύσκολη καθώς είναι πολύ εύκολα να πέφτεις πάνω σε ιδέες που έχουν υλοποιηθεί στο παρελθόν.

Συγγραφή κειμένων. Κόστος;

Η συγγραφή κειμένων για ένα site ή ένα έντυπο, ένα newsletter κτλ. δεν έχει μεγάλο κόστος. Τα κείμενα που γράφονται από επαγγελματίες copywriters σας γλιτώνουν χρόνο, κόπο και είναι πολύ πιο αποτελεσματικά. Άρα δεν έχει νόημα να μπείτε στη διαδικασία να οργανώσετε το υλικό σας, να το αξιολογήσετε, να σκεφτείτε τις ενότητες και στη συνέχεια να καθίσετε και να γράψετε τα κείμενα, αφού το αποτέλεσμα ίσως τελικά δεν θα είναι και τόσο καλό. Οι επαγγελματίες κειμενογράφοι ασχολούνται με τα κείμενα σε καθημερινή βάση. Αυτή είναι η δουλειά τους. Γνωρίζουν καλά όχι μόνο τη γλώσσα, αλλά μπορούν να τη χειριστούν καλύτερα για εμπορικούς και διαφημιστικούς σκοπούς.

Πόσο κοστίζει ένα διαφημιστικό spot στην τηλεόραση;

Είναι αρκετοί οι παράγοντες που καθορίζουν το κόστος ενός τηλεοπτικού spot. Το κόστος προβολής στα κανάλια εξαρτάται από τη διάρκειά του σε δευτερόλεπτα, την ώρα προβολής και το κανάλι. Όσο μεγαλύτερη τηλεθέαση υπάρχει, τόσο περισσότερο κοστίζει και η προβολή του τηλεοπτικού spot. Γι αυτό το λόγο η τιμή προβολής δεν είναι σταθερή αλλά εξαρτάται από την τηλεθέαση η οποία διαμορφώνεται ανάλογα με το πόσο δημοφιλείς είναι οι τηλεοπτικές εκπομπές αλλά και τα μεγάλα τηλεοπτικά γεγονότα, όπως ποδοσφαιρικοί αγώνες κτλ. Πέρα από το κόστος προβολής, υπάρχει και το κόστος παραγωγής ενός spot. Κάθε περίπτωση είναι μοναδική. Δηλαδή το κόστος ποικίλει ανάλογα από το αν γίνει κανονικό γύρισμα ή postproduction (χρήση μόνο γραφικών). Και φυσικά το γύρισμα έχει να κάνει με το πλήθος των ηθοποιών ή κομπάρσων, την αμοιβή του συνεργείου και του σκηνοθέτη κτλ. Εκτός και αν ο πελάτης έχει στο μυαλό του ένα ποσό που θέλει να διαθέσει για την παραγωγή (budget) οπότε οι προτάσεις και τα σενάρια διαμορφώνονται σύμφωνα με αυτό.  Επειδή λοιπόν υπάρχουν πολλοί παράγοντες για τη διαμόρφωση του κόστους  καλό είναι να απευθύνεστε για τηλεοπτικά spotπρώτα στη διαφημιστική εταιρία. Μια διαφημιστική εταιρία θα σας βοηθήσει να διαμορφώσετε τη στρατηγική της επικοινωνίας σας και να σας προτείνει δημιουργικά σενάρια που θα έχουν απήχηση στο κοινό. Πέρα από αυτό, θα έχει την επιμέλεια για την παραγωγή και επίσης είναι πολύ πιθανό, μέσω της διαφημιστικής, να πετύχετε και έκπτωση από τα κανάλια.